ویتامینDو تأثیر آن بر مغز  درکاهش وزن وقند خون

 بر اساس  تحقیقات  جدید درمان با ویتامین  Dبروی مغز تأثیر گذاشته و موجب بهبود  وزن و کنترل  قندخون درموشهای  صحرایی  چاق می شود.

 محققان می گویند: کمبود ویتامین Dغالباً درافراد چاق وافراد مبتلا به دیابت نوع 2 اتفاق می افتد اما هنوز مشخص نیست که آیا کمبود ویتامین  Dمنجر به چاقی و دیابت می شود؟

 دانشمندان از قبل می دانستند که  ناحیه ای از مغز بنام هیپوتالاموس که مقدار وزن و قند خون را کنترل می کند دارای  گیرنده هایی برای  ویتامین  Dاست.

دکتر Sisleyاز کالج Baylorمی گوید: نتایج ما نشان می دهد که ویتامین  D ممکن است  نقش مهمی درشروع  چاقی و دیابت  نوع 2 داشته باشد که این تأثیر با عملکرد  این ویتامین درمغز ارتباط دارد.

دکتر Sisleyمی افزاید: مغز تنظیم کننده ی اصلی وزن بدن است ناحیه ای درمغز بنام هیپوتالاموس مسئول  کنترل وزن و قند خون است  این ناحیه  دارای  گیرنده هایی برای ویتامین Dاست.

نتایج این تحقیق درنشست  بین المللی  جامعه ی غدد  درون ریز ارائه  گردید. در این تحقیق که بودجه ی آن توسط انستیتو ملی  بهداشت  و با همکاری  دانشگاه  سینسیناتی انجام گردید ویتامین Dبه طور  مستقیم در اختیار هیپوتالاموس قرار گرفت.

محققان  فرم فعال  ویتامین Dیعنی 1,25-dihydroxyvitamin D3را به موشهای صحرایی نر و چاق  از طریق یک لوله ی  باریک( cannula) که از طریق جراحی و با استفاده از بیهوشی در بطن سوم مغز کار گذاشته  شده بود به مغز این حیوانات وارد کردند.

 این حفره ی باریک درون هیپوتالاموس قرار داشت. موشهای صحرایی پس از بهبود به وزن قبل از جراحی خود بازگشتند و این نشانه ای از قرار گرفتن لوله درمحل مناسب بود. به این حیوانات  به مدت 4 ساعت هیچ غذایی داده نشد  و به این ترتیب دانشمندان توانستند مقدار قند خون ناشتای آنها را اندازه گیری کنند. پس از آن به  12 عدد  از این موشها ویتامین Dحل شده  در یک  محلول از طریق  لوله ی  باریکی درمغز داده  شد و به 14 موش دیگر که از نظر  وزنی مشابه  با گروه اول بودند هیچ دارویی داده نشد و به عنوان گروه کنترل درنظر گرفته شدند.

یک ساعت بعد، از تمام موشها آزمایش تحمل گلوکز گرفته شد، در این آزمایش بصورت تزریقی – دکستروز (نوعی شکر) را وارد  شکم موشها میکنند و به دنبال آن مقدار قند خونشان  را مجدداً اندازه گیری می نمایند.

 نتایج آزمایش نشان داد میزان  تحمل گلوکز درموشهایی که ویتامین  D  دریافت  کرده بودند  درمقایسه  با گروه کنترل بهبود یافته است در حقیقت  پاسخ بدن به قند  بهبود  یافته بود.

دریک  آزمایش  جداگانه مشخص گردید در موشهایی که با ویتامین Dدرمان شده  بودند  حساسیت  به انسولین بهبود  یافته که این نشاندهنده ی  توانایی بدن موش درپاسخ موفق به گلوکز است.

هنگامیکه توانایی بدن در پاسخ به گلوکز کاهش می یابد یا بدن  به انسولین  مقاوم می شود مقدار قند  خون بالا می رود. دو تأثیر اصلی انسولین عبارت است از پاکسازی گلوکز از جریان  خون و کاهش تولید گلوکز در کبد است. در این مطالعه، رساندن ویتامین Dبه مغز سبب کاهش تولید گلوکز درکبد  گردید.

در یک مطالعه ی  دیگر دانشمندان به بررسی  درمان دراز مدت با ویتامین Dپرداختند. دانشمندان به 3 موش به مدت  4 هفته ویتامین Dازطریق لوله ی باریک در مغز دادند و به 4 موش هیچ دارویی  از طریق این لوله  داده نشد (گروه کنترل). آنها مشاهده نمودند  مقدار مصرف غذا درموشهای تحت درمان با ویتامین Dبه مقدار زیادی  کاهش یافته  و از وزن  این موشها درمقایسه  با گروه  کنترل  به میزان قابل توجهی کاسته شده است.

 درطی 28 روز از درمان، گروه ویتامین Dتقریباً 3 برابر  کمتر غذا خورده و 24 درصد از وزنشان را علیرغم عدم تغییر در میزان سوزاندن کالری از دست  دادند، این درحالی بود که درگروه  کنترل هیچ کاهش وزنی مشاهده نگردید.

دکتر Sisleyمی گوید: ویتامین Dهرگز به عنوان یک درمان طلایی  برای کاهش وزن مطرح نبوده است اما ممکن است درترکیب  با استراتژیهایی مانند رعایت  رژیم غذایی سالم و انجام ورزش موثرباشد.  او می افزاید: برای تعیین اینکه آیا چاقی  حمل و نقل  ویتامین Dدر مغز را تغییر می دهد  و برای درک عملکرد ویتامین Dدرمغز نیاز به تحقیقات  بیشتری وجود دارد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/06/140623092023.htm